tisdag 18 januari 2011

DCI Banks

Jag gillar att läsa, har alltid gjort det. Jag kan plöja böcker i timmar, och läsa flera samtidigt. När jag var yngre läste jag alltid ungefär halva boken, sen läste jag slutet för att se om jag gissade rätt, och sen läste jag klart. Mina favoritböcker är deckare, och de får gärna utspelas nånstans där jag känner igen mig, som Camilla Läckbergs eller Helene Turstens böcker. Eller så kan de utspela sig i England, och bara vara skitbra, som Peter Robinsons böcker om Alan Banks. Och det var ju dit jag skulle komma.

Den serien har i dagsläget 19 böcker, varav typ 10 finns på svenska. Dessa har jag läst och ska snart ge mig på de som inte är översatta än, eftersom den första boken som översattes var nummer 10 i ordningen...
I alla fall så har det nu gjorts en tv-serie av en av böckerna, bok nummer 12, och den sändes i England i höstas. Jag upptäckte detta igår kväll när jag inte kunde sova, och var givetvis tvungen att få fatt i dessa avsnitt omedelbart. Till sist lyckades jag och satt uppe alldeles för länge för att kolla på dem. Och så klart blir jag jättebesviken, eftersom handlingen är slaktad, skådespelarna passar inte in i mina bilder i huvudet och relationerna mellan karaktärerna är helt vajsing. Mest stör det mig att karaktären Winsome Jackman, den mörkhyade kvinnan, ska vara 180 lång men hon ser ut att vara min längd i serien. Kan tänka mig att de hade problem att hitta en skådespelerska som passade helt in i beskrivningen...

Men jag kan inte låta bli att titta, trots alla fel och brister jag stör mig på, och jag gillar det jag ser ändå. Ge mig mer! Och ge mig det mer lätthittat nästa gång... =P

Banks ska ha mer hår, och mörkare, och Winsome som sagt vara 180 lång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Stå för din åsikt, kommentera inte anonymt. Anonyma kommentarer publiceras inte.